Appointment Dengan Doktor

12 Aug 2009 - FBC @ 10:00 hrs

24 Aug 2009 - 4th Chemoterapy @ 09:00 hrs

Friday, July 18, 2008

3rd week of July

> Ikhlas vs Riyak
Bismi Allah. Alhamdulillah dapat juga aku menyiapkan artikal ini. Kebanyakkan kita kurang memahami hal riyak ini. Ada yang menyebut riyak, tapi salah mengertikannya. Biasanya disandarkan kepada maksud ujub, sombong, kibr, menunju-nunjuk. Walhal jauh dari maksud riyak itu sendiri. Selamat membaca.

"Yang sangat aku khuatirkan atas kamu ialah syirik yang kecil. Sahabat bertanya: "Ya Rasulullah apakah syirik yang kecil itu? Jawabnya, : "Riyak, Pada hari pembalasan kelak Allah berkata kepada mereka:'Pergilah kamu kepada orang-orang yang dahulu kamu beramal kerana mereka di dunia, lihatlah di sana kalau-kalau kamu mendapatkan kebaikan dari mereka'. .. baca selanjutnya.

____________________________________________________________________________

Bismi Allah.
Emm lama juga aku tidak update blog ni. Sepatutnya sudah diupdatekan seawal minggu ke-3 yang lalu. Bukan apa, aku masih mengambil sedikit ubat (deman, sakit badan dan batuk), maka kesannya... rasa 'ngelemer' yang amat. Asyik nak 'babam' jer. Nak keluar cari makan pun aku malas... hemm level health aku masih ditahap 70% jer ni..

Wassalam

___________________________________________________________________

> Rasa Aman dan Takut
Firman Allah swt dalam Hadis Qudsi:
"Aku tidak akan menghimpunkan dua macam ketakutan bagi hamba-Ku dan tidak pula akan mengumpulkan dua macam rasa aman baginya. Jika ia merasa aman daripada-Ku di dalam dunia, Aku akan berikan rasa takut kepada-Nya pada hari kiamat. Dan jika ia merasa takut kepada-Ku di alam dunia, Aku akan berikan kepadanya rasa aman pada hari kiamat"... baca selanjutnya

____________________________________________________________________

No comments:

Links to My Slide Picture and MOV

Untuk tidak memberatkan blog ini, semua slide boleh di'exses' melalui links di sini. Sila klik tajuk yang berkenaan.

> Kembara Madinah - Main Pasir (MOV)

> Kembara Madinah - Badar Battlefield (MOV 1) (MOV 2)

> Kembara Madinah - Uhud Battlefield (MOV)

> Kembara Madinah - Kebun Kurma

> Kembara Madinah - Mesjid Quba' (MOV)

> Kembara Madinah - Ladang Unta (MOV)

> Mesjid Nabawi As-Sareef (MOV 1) (MOV 2)
Bismillahirrohmaanirrohim

Ya Allah, Tunjukilah Kami jalan Yang lurus.
Iaitu jalan orang-orang Yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang Yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang Yang sesat.

WASIAT IMAM AL-GHAZALI

3 perkara yang dengannya kita mampu untuk berzuhud:
1. Tidak mengejar kesenangan dunia yang tidak dimiliki.

2. Membahagikan kesenangan dunia yang kita miliki.

3. Tidak mengkehendaki dunia dalam hatinya dan tidak pula mengusahakannya.


" Tiada daya untuk meninggalkan maksiat dan tidak ada kekuatan untuk mengerjakan ketaatan kecuali dengan pertolongan Allah yang Maha Luhur dan Maha Agung"