Appointment Dengan Doktor

12 Aug 2009 - FBC @ 10:00 hrs

24 Aug 2009 - 4th Chemoterapy @ 09:00 hrs

Friday, September 12, 2008

2nd Week of September.

> Mengeteh di Yanbu (Balad)

Selepas sebulan di tanah Arab ni, akhirnya kami jumpa juga 'warung' roti canai dan teh tarik di sini. "Warung' tu terletak di pekan Yanbu yang bernama BISMI CAFETERIA... (Baca Selanjutnya)

oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

> Genap Sebulan di KSA

Hari ini 13 Sept, 2008 menandakan aku sudah genap sebulan meninggalkan tanah air, meninggalkan anak bini, lalu merantau disini. So far, alhamdulillah... semuanya berjalan lancar. Baik kesihatan, perkerjaan, persahabatan dan lain-lain hal lagi... alhamdulillah... (Baca Selanjutnya)

oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

> Lesen Memandu: Cakap Melayu kepada Cakap Arab daa..

Tak tahu nak cerita apa... so aku ceritalah pulak pasal translate lesen memandu Malaysia kepada Arabic, di Bandar Yanbu (lebih krg 20 km dari area rumah aku). So, macam tulah rupa transtationnya. Dia buat diatas A4 paper dengan chop pengesahan. Bayaran yang dikenakan ialah SR 35. Ingatkan macamanalah rupa translation tu ye tak?.. (Baca Selanjutnya)

ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

> Beli Kereta.
Certa pasal kereta, akhirnya sahabat kita tu sambar BMW 328, E46 model. Berkuasa 2.8 liter, dengan 6 silinder enjin., sport rim 18 in". Memang ganas. Selepas kami test drive, woww!! excellent. Memang menerujakan!! Harganya 31K Saudi Riyal...(
Baca Selanjutnya)

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

> Anak Dara Pak Arab

Kali ini aku nak bercerita tentang anak dara Pak Arab. Dah sebulan aku di sini, emm memang susah nak terserempak dengan anak dara Pak Arab. Biasanya kalau ternampak pun, bila berselisih kereta dengan bapak dia kat sebelah...(Baca Selanjutnya)

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

> Murah Rezeki

Itu dia hasil titik peluh salah seorang dari kami yang berkerja dirantauan. Bolehlah dikatakan berbaloi dengan perngorbanan berjauhan dengan anak bini... (Baca Selanjutnya)

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

> Terima Kasih Untuk ARO.

Bismillah. Alhamdulillah segala puji bagi Allah dan selawat salam kepada Rasulullah SAW. Kurang 2 hari, genap sebulan aku meninggalkan tanah air demi mencari rezeki di sini. Kerinduan pada anak isteri tersayang...sudah pasti!. Seperkara lagi ialah rindunya aku pada kuliah-kuliah usatz Mat Esa Deraman. Bagaimanapun.. setinggi-tinggi terima kasih kepada saudaraku A Rahman Othman kerana sudi menguploadkan Tazkirah Ramadhan pada tahun ini di dalam esnips yang aku sediakan. Tidak lupa juga kepada Tuan Haji Suhaimi Sulaiman yang selalu memberi pelbagai info.

Lagi sekali terima kasih untuk beliau. Setidak-tidaknya aku masih boleh mengikuti kuliah ustaz, selain kerinduan mendengar suaranya. Sesiapa yang jumpa ustaz, sampaikan salam aku padanya. Berikut adalah links untuk akses TAZKIRAH RAMADHAN 2008.

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

> JEDDAH: Jalan-Jalan Cari Kereta

10 Sept, sempena dah dapat iqamah, aku pun pergilah ke Jeddah dengan mission untuk beli kereta. Doel, Nizam n aku bertolak selepas asar... kurang lebih jam 4:45 petang. Jarak Yanbu dan Jeddah lebih kurang 3 ratus lebih km yang mengambil masa selama 3 jam driving kereta berkuasa 2.0L kebawah..... (Baca Selanjutnya).

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

> Iqamah Dah Siap

Bismillah.. Tadi 10 Sept 2008, Alhamdulillah iqamah yang ditunggu-tunggu telah pun siap. Seingat aku, kami submit dokumen untuk buat iqamah ini pada 24 Aug, sebaik laporan medical check up kami terima. Dan ianya sampai ketangan kami pada 10 Sept. Maka prosesnya memakan masa selama 2 minggu dan 4 hari... (Baca Selanjutnya)

oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

No comments:

Links to My Slide Picture and MOV

Untuk tidak memberatkan blog ini, semua slide boleh di'exses' melalui links di sini. Sila klik tajuk yang berkenaan.

> Kembara Madinah - Main Pasir (MOV)

> Kembara Madinah - Badar Battlefield (MOV 1) (MOV 2)

> Kembara Madinah - Uhud Battlefield (MOV)

> Kembara Madinah - Kebun Kurma

> Kembara Madinah - Mesjid Quba' (MOV)

> Kembara Madinah - Ladang Unta (MOV)

> Mesjid Nabawi As-Sareef (MOV 1) (MOV 2)
Bismillahirrohmaanirrohim

Ya Allah, Tunjukilah Kami jalan Yang lurus.
Iaitu jalan orang-orang Yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang Yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang Yang sesat.

WASIAT IMAM AL-GHAZALI

3 perkara yang dengannya kita mampu untuk berzuhud:
1. Tidak mengejar kesenangan dunia yang tidak dimiliki.

2. Membahagikan kesenangan dunia yang kita miliki.

3. Tidak mengkehendaki dunia dalam hatinya dan tidak pula mengusahakannya.


" Tiada daya untuk meninggalkan maksiat dan tidak ada kekuatan untuk mengerjakan ketaatan kecuali dengan pertolongan Allah yang Maha Luhur dan Maha Agung"