Appointment Dengan Doktor

12 Aug 2009 - FBC @ 10:00 hrs

24 Aug 2009 - 4th Chemoterapy @ 09:00 hrs

Thursday, March 20, 2008

DUNIA UNTUK AKHIRAT

Bismillah

Assalamualaikum.. Dah lama aku tidak menulis... Seronok sangat dengan kemenangan BA pada pilihanraya yang lepas... So hari ini aku nak cerita pasal harta dunia. Mudah-mudahan ada manfaat dengannya. Oh hari ini hari Maulid Nabi!

Dari Abu Hurairah, Nabi SAW bersabda:
Sesiapa yang mengejar dunia dengan tujuan mengelak daripada meminta-minta dan dengan tujuan menjaga anak isterinya daripada memakan harta curi, harta samun dan sebagainya, dan dengn tujuan menjaga hubungan dengan jiran tetangga, dia akan bertemu dengan Allah di akhirat kelak dengan wajah yang berseri-seri umpama bulan purnama’

Tidak semua urusan dunia itu membawa keburukan kepada umat. Hadis tersebut menyuruh kita mencari dunia asalkan niat kita tidak lari dari sebagaimana yang disebut iaitu supaya tidak meminta-minta daripada sesiapa juga untuk membantu mereka yang memerlukan, pasti akan diredhai Allah SWT.

Mencari dunia bukanlah untuk bermegah. Firman Allah SWT;

1. kamu telah dilalaikan (daripada mengerjakan amal bakti) oleh perbuatan berlumba-lumba untuk mendapat Dengan sebanyak-banyaknya (harta benda, anak-pinak pangkat dan pengaruh), -
2. sehingga kamu masuk kubur.
3. jangan sekali-kali (bersikap demikian)! kamu akan mengetahui kelak (akibatnya Yang buruk semasa hendak mati)!
4. sekali lagi (diingatkan): jangan sekali-kali (kamu bersikap demikian)! kamu akan mengetahui kelak akibatnya Yang buruk pada hari kiamat)!
5. Demi sesungguhnya! kalaulah kamu mengetahui - (Apa Yang kamu akan hadapi) - Dengan pengetahuan Yang yakin, (tentulah kamu akan mengerjakan perkara-perkara Yang menjadi bekalan kamu untuk hari Akhirat).
6. (ingatlah) Demi sesungguhnya! - kamu akan melihat neraka Yang marak menjulang.
7. selepas itu - Demi sesungguhnya! - kamu (Wahai orang-orang Yang derhaka) akan melihatnya Dengan penglihatan Yang yakin (semasa kamu dilemparkan ke dalamnya)!
8. selain dari itu, Sesungguhnya kamu akan ditanya pada hari itu, tentang Segala nikmat (yang kamu telah menikmatinya)!

Itulah balasan neraka Jahim kepada yang berniat mencari harta untuk bermegah dan menunjuk-nunjuk dengan apa yang dimiliki.

Hamba dunia

Kita akan jadi hamba kepada dunia jika mencari harta untuk kepentingan dunia semata sekalipun hartanya diperolehi melalui cari yang halal. Ini kerana masa dan tenaganya digunakan sepenuhnya untuk mencari dunia sehingga tidak memperdulikan amal ibadahnya. Maka mencari harta dunia untuk dunia adalah mengundang ancaman ketakutan bila bertemu Allah kelak.

Segala apa di atas dunia adalah milik mutlak Allah. Ianya hanya dipinjamkan sementara kepada manusia, maka ia perlu dikongsikan sesama mereka yang memerlukan. Jadi, dalam hal harta dunia, kita perlu:
1- Mencari harta yang halal.
2- Memasang niat yang baik iaitu:
. supaya tidak meminta-minta
. untuk menyara keluarga
. untuk membantu yang memerlukan

Itulah kriteria untuk diikuti untuk selamat kelak. Begitulah keadaan para sahabat yang hartawan. Mereka zuhud dan tidak mengumpul harta untuk bermegah-megah. Harta mereka dipergunakan untuk perjuangan menegakkan islam. Mereka sanggup keluarkan apa saja yang mereka miliki untuk kepentingkan umat islam.

Sesungguhnya segala sesuatu bertitik tolak daripada akidah yang diasakan kesedaran yang mendalam mengenai pahala-dosa yang akan dihitung kelak.

‘Aun bin Abdullah berkata: “Dunia dan akhirat di dalam hati bagaikan dua sisi timbangan. Jika sisi salah satunya lebih berat, sisi yang lainnya akan lebih ringan”.

Jika kita melebihkan dunia maka hal akhirat kita akan kurang.

WaAllahu’aklam

No comments:

Links to My Slide Picture and MOV

Untuk tidak memberatkan blog ini, semua slide boleh di'exses' melalui links di sini. Sila klik tajuk yang berkenaan.

> Kembara Madinah - Main Pasir (MOV)

> Kembara Madinah - Badar Battlefield (MOV 1) (MOV 2)

> Kembara Madinah - Uhud Battlefield (MOV)

> Kembara Madinah - Kebun Kurma

> Kembara Madinah - Mesjid Quba' (MOV)

> Kembara Madinah - Ladang Unta (MOV)

> Mesjid Nabawi As-Sareef (MOV 1) (MOV 2)
Bismillahirrohmaanirrohim

Ya Allah, Tunjukilah Kami jalan Yang lurus.
Iaitu jalan orang-orang Yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang Yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang Yang sesat.

WASIAT IMAM AL-GHAZALI

3 perkara yang dengannya kita mampu untuk berzuhud:
1. Tidak mengejar kesenangan dunia yang tidak dimiliki.

2. Membahagikan kesenangan dunia yang kita miliki.

3. Tidak mengkehendaki dunia dalam hatinya dan tidak pula mengusahakannya.


" Tiada daya untuk meninggalkan maksiat dan tidak ada kekuatan untuk mengerjakan ketaatan kecuali dengan pertolongan Allah yang Maha Luhur dan Maha Agung"