Appointment Dengan Doktor

12 Aug 2009 - FBC @ 10:00 hrs

24 Aug 2009 - 4th Chemoterapy @ 09:00 hrs

Tuesday, July 14, 2009

2nd Kemoterapi - 13 July.

Bismillah.

Alhamdulillah pada 13 Julai yang lepas aku selesai membuat 2nd kemoterapi. Macam biasa, mula-mula kena ambil darah untuk buat full analisis...nak tengok kandungan sel darah putih aku. Cuma kali ini tidak ada pula Echocardiology test. Aku tanya... "emmm tak perlu lagi bila yang first check tu okey" kata nurse tu.

Kemudian, doktor akan bagi brief apa nak buat hari ini... dan apa kesan yang aku rasa dengan first kemo tu. So..aku ceritalah apa yang aku alami. Pada awal 2 minggu selepas kemo tu...aku rasa memang tip top. Siap boleh pegi Tesco lagi. Tapi bila 2 atau 3 hari sebalum 2nd kemo...aku mula hilang selera makan...and finally aku muntah-muntah dan badan aku jadi lemah sehingga aku masih perlukan kerusi roda pada hari 2nd kemo tu...

So..doktor kata.."yang itu bukan kesan dari kemoterapi..kerana dose dibuat tu tidak memberi kesan macam tu". So, dia suspect kemungkinan sel tu jenis sel yang 'fast grow'. Pas tu dia ada tanya samada aku ada makan suppliment lain, vitamin ker atau apa-apalah...? Memang ada. So, dia suspect suppliment tu mempercepatkan pertumbuhan sel-sel termasuklah sel kanser tu. Emmm mungkin juga. Ada logiknya tu... So untuk kali ini aku cuma makan ubat doktor saja... itu pun bila perlu!


Gambar: Hari 2nd kemo ni... aku bantai tidur saja masa dia masukkan ubat tu.. tahu-tahu dah habis.
So dossage hari ini cuma 3 botol plus 1 botol air. Kalau 1st kemo sampai 5 botol plus 1 air. Selepas dimasukkan air selama beberapa minit, aku diberikan 4 jenis ubat iaitu: stroid, gastrik, alahan dan tahan muntah. Pas tu baru dia on ubat kemo, avastin dan apa tah satu lagi tu..

Alhamdulillah.. balik saja dari kemo... malam tu juga selera makan aku datang semula. Emm macam-macam yang aku rasa nak makan... Rojak mee mamak, kuetiau hailam emm dan macam-macam lagi. Esoknya aku dah boleh pegi pusat bandar.

Gambar: Antara nurse yang berkerja di Oncology and Radiotherapy Dept. Emm memang bagus-bagus semuanya.

Sebelum aku akhiri post kali ini aku nak ucap ribuan terima kasih kepada En Junaidi (x-Titan Tj Langsat) yang juga bekas pesakit kenser, yang datang bersama wifenya semata-mata nak menjenguk aku di klinik okologi, JSH pada hari aku buat kemo tempohari. Banyak tips dan pengalaman yang dia berikan. Sekarang dia sedang bercuti. Oh yer dia sekarang berkerja di Arab Saudi juga iaitu di Jubail, dengan company Tasnee. Alhamdulillah dia dah sehat sepenuhnya.

Sekian Wassalam

JMD@tmnscientex.PG

P/s: Correction namanya ialah Saudara Jamali. Terima kasih kerana membetulkannya.

1 comment:

Anonymous said...

Walangkopo,
Semoga cepat sembuh. Kirim salam pada Kak Eylla dan family..

Links to My Slide Picture and MOV

Untuk tidak memberatkan blog ini, semua slide boleh di'exses' melalui links di sini. Sila klik tajuk yang berkenaan.

> Kembara Madinah - Main Pasir (MOV)

> Kembara Madinah - Badar Battlefield (MOV 1) (MOV 2)

> Kembara Madinah - Uhud Battlefield (MOV)

> Kembara Madinah - Kebun Kurma

> Kembara Madinah - Mesjid Quba' (MOV)

> Kembara Madinah - Ladang Unta (MOV)

> Mesjid Nabawi As-Sareef (MOV 1) (MOV 2)
Bismillahirrohmaanirrohim

Ya Allah, Tunjukilah Kami jalan Yang lurus.
Iaitu jalan orang-orang Yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang Yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang Yang sesat.

WASIAT IMAM AL-GHAZALI

3 perkara yang dengannya kita mampu untuk berzuhud:
1. Tidak mengejar kesenangan dunia yang tidak dimiliki.

2. Membahagikan kesenangan dunia yang kita miliki.

3. Tidak mengkehendaki dunia dalam hatinya dan tidak pula mengusahakannya.


" Tiada daya untuk meninggalkan maksiat dan tidak ada kekuatan untuk mengerjakan ketaatan kecuali dengan pertolongan Allah yang Maha Luhur dan Maha Agung"