Appointment Dengan Doktor

12 Aug 2009 - FBC @ 10:00 hrs

24 Aug 2009 - 4th Chemoterapy @ 09:00 hrs

Monday, August 4, 2008

1st Week of August

> Anak-anak kami. klik here.

___________________________________________________________________

> Hutang Haji/Umrah
Sekarang ni kecoh pasal berhutang untuk kerjakan haji atau umrah diperkatakan. Di media perdana, radio-radio sibuk dengan isu ini/ Yang menariknya 2 orang menteri di jabatan perdana menteri memberikan respon yang bercanggahan antara satu sama lain. baca seterusnya.

___________________________________________________________________

> Mari Mengemas : catatan 6 Aug 08
Hari ini tinggal 6 hari saja lagi sebelum aku berangkat ke KSA. Antara kerja yang aku perlu selesaikan ialah mengemas sekitar rumah dan memotong rumput di halaman... baca selanjutnya.

___________________________________________________________________________

> Benci kezaliman : hadis Rasulullah saw
Dari Ibnu Mas'ud r.a, Nabi saw bersabda: "Tiadalah dari seorang nabi yang diutus Allah kepada suatu umat sebelum aku, melainkan dari umatnya in mempunyai penolong (hawairyyun) dan sahabat yang mereka berpegang teguh pada sunnahnya dan mengikuti perintahnya. Kemudian sesudah mereka muncul generasi-generasi penerus yang mereka mengatakan sesuatu yang mereka sendiri tidak melakukannya, dan melakukan sesuatu yang mereka tidak diperintahkan.. baca seterusnya.

___________________________________________________________________
> Satu Coretan
Bismillah.
August 2008 membuka tirainya dengan perletakan jawatan aku di TITAN PETCHEM (M) SDN BHD. Tender date aku bermula 1st Aug hingga 30th Aug. Setelah ditolak campur dengan baki annual leave sebanyak 14 hari, maka hari itu juga last day aku di TITAN. Bagaimanapun HRD request aku supaya dapat datang at least 3 hari berkerja dan unuse annual leave tersebut akan dibayar kemudiannya. So, 7 Aug suppose to be my last day. Tapi kan boleh 'adjust'!!

Maka teka teki penghijrahan ke KSA terjawab secara automatik. Suara-suara yang sebelum ini mendakwa, aku tidak jadi berhijrah, kini terjawab. Macam biasalah... ada rakan-rakan yang menggalak. Ada yang sebaliknya. Macam-macam bunyi yang dapat di dengar... berdasarkan andaian dan pertimbangan masing-masing. Sebenarnya seawal hari interview lagi hati aku dah bulat nak pergi... kerana kami boleh! Kalau setakat nak pergi interview, pas tu buat medical check up... baik tak payah! Buang masa, buang duit, buang darah,buang buang buang.... Tapi, mungkin juga dia minat macam tu... Emmm tak salah.

So, 1st week og August ni, aku disibukkan dengan persiapan. Persiapan yang kat sini, juga yang kat sana. Emm banyak juga yang perlu disettlekan untuk yang ditinggalkan. Yang penting alat komunikasi. Contect person list. Wasiat dan macam-macam lagi... Alhamdulillah, Allah menganugerahkan aku dengan isteri yang berhati besar (tak ngelemer ler) sebagai isteri dan ibu kepada anak-anak kami. InsyaAllah dia mampu menguruskan keluarga kami tanpa aku disisi. Talian hayat terdekatnya pun ada di sini... iaitu abang dia. So kurang sikit ler risau aku nih...

Macam mana pula dengan aku dirantauan nanti? Talian hayat yang ada... cuma kawan saja! Alhamdulillah kerana aku punya kawan yang terbaik di sana. InsyaAllah. Emm susah juga nak menyesuaikan diri untuk menjadi orang bujang ni. Makan, pakai, sakit pening ... nak mengada-ngada dengan sapa? Nak ngelon ngan sapa?

Semoga Allah memberi kekuatan dan petunjuk-Nya kepada kami. Amin

Wassalam
__________________________________________________________________________

> Selamat Tinggal
Semalam 31 July 2008 hari Rabu, jam 3 petang, aku meletakkan jawatan berkerja di Titan Petchem (M) Sdn Bhd setelah bersamanya sedari 1 Jan 1993..... baca selanjutnya.

___________________________________________________________________________
> Satu penantian
Penantian menunggu kelahiran sudah berlalu. Alhamdulillah, kami dikurniakan cahaya mata lelaki ke-3. Semuanya berjalan lancar. Kini penantian kedua menjadi debaran yang berikutnya... iaitu penantian tiket untuk ke Yanbu. InsyaAllah kalau mengikut rancangan awal sebagaiman yang telah dimaklumkan kepada thinkplus, aku bersedia untuk departure on ... baca selanjutnya.

No comments:

Links to My Slide Picture and MOV

Untuk tidak memberatkan blog ini, semua slide boleh di'exses' melalui links di sini. Sila klik tajuk yang berkenaan.

> Kembara Madinah - Main Pasir (MOV)

> Kembara Madinah - Badar Battlefield (MOV 1) (MOV 2)

> Kembara Madinah - Uhud Battlefield (MOV)

> Kembara Madinah - Kebun Kurma

> Kembara Madinah - Mesjid Quba' (MOV)

> Kembara Madinah - Ladang Unta (MOV)

> Mesjid Nabawi As-Sareef (MOV 1) (MOV 2)
Bismillahirrohmaanirrohim

Ya Allah, Tunjukilah Kami jalan Yang lurus.
Iaitu jalan orang-orang Yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang Yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang Yang sesat.

WASIAT IMAM AL-GHAZALI

3 perkara yang dengannya kita mampu untuk berzuhud:
1. Tidak mengejar kesenangan dunia yang tidak dimiliki.

2. Membahagikan kesenangan dunia yang kita miliki.

3. Tidak mengkehendaki dunia dalam hatinya dan tidak pula mengusahakannya.


" Tiada daya untuk meninggalkan maksiat dan tidak ada kekuatan untuk mengerjakan ketaatan kecuali dengan pertolongan Allah yang Maha Luhur dan Maha Agung"