Appointment Dengan Doktor

12 Aug 2009 - FBC @ 10:00 hrs

24 Aug 2009 - 4th Chemoterapy @ 09:00 hrs

Saturday, August 30, 2008

Ramadhan al-Kareem

Bismillah. Assalamualaikum..
InsyaAllah esok kita mula bertaraweh lagi. Tanda munculnya bulan Ramadhan yang dimuliakan Allah SWT. Bulan yang penuh dengan 'BIG SALE' bagi setiap amalan di bulan ini tidak sama ganjaran yang diberikan di dalam bulan-bulan lainnya. Maka tidak bijaklah kita sekiranya kita mempersia-siakan 'OFFER' ini. Ayuh berebut-rebutlah.

Ramadhan ini memberi kesan kepada aku apabila buat pertamakalinya aku akan berpuasa di rantauan. Emm tidak tahu lagi macam mana... Dengarnya seronok berpuasa di Saudi Arabia ni. Kalau di tahun-tahun yang lepas, aku akan bertaraweh di Surau al-Bararoh. Setiap hari akan diisi dengan tazkirah Ramadhan oleh Ustaz kesayangan kami al-Fadhil Ustaz Mat Esa Deraman. Tahun ini pasti lebih meriah apabila surau tersebut telah pun diperbesarkan... Emmm aku rindu suasana itu...

Keutamaan Bulan Ramadhan
Terdapat banyak kelebihan dan keberkahan bulan ini yang diantaranya:
1. Bulan al-Quran
“Bulan Ramadhan itulah bulan yang di dalamnya diturunkan al-Qur'an yang menjadi petunjuk bagi manusia, dan menjadi keterangan-keterangan dari petunjuk itu dan membezakan di antara yang hak dengan yang bathil. Maka barang siapa di antara kamu melihat bulan itu hendaklah ia berpuasa.” (Surah al-Baqarah, 2: 185)

2. Dibelenggunya Syaitan, Ditutup pintu-pintu Neraka dan Dibuka pintu-pintu Syurga
“Jika telah datang awal malam bulan Ramadhan, diikatlah para syaitan dan jin-jin yang jahat, ditutup pintu-pintu neraka tidak ada satu pintu pun yang dibuka, dan dibukalah pintu-pintu syurga tidak ada satu pun yang tertutup, menyerulah seorang penyeru: “Wahai orang yang ingin kebaikan lakukanlah, wahai orang yang ingin keburukan kurangilah, Allah mempunyai orang-orang yang dibebaskan dari neraka, ianya terjadi pada setiap malam. (Diriwayatkan oleh at-Tirmidzi (682) dari Ibnu Majah (1642) dan Ibnu Khuzaimah (3/188) dari jalan Abi Bakar bin Ayyash dari al-A'masy dari Abi Hurairah. Dan sanad hadis ini hasan.

3. Lailatul-Qadar
"Sesungguhnya kami telah menurunkannya(al-quran) pada malam qadar. Dan tahukan kamu apakah malam kemuliaan itu?. Malam kemuliaan itu lebih baik daripada seribu bulan. Pada malam itu turun para malaikat dan Ruh (Jibrail) dengan izin Tuhannya untuk mengatur semua urusan. Sejahteralah malam itu sampai terbit fajar."

4. Diwajibkan Berpuasa
Dan dari Ibnu Abi Laila dia berkata: “Sahabat Nabi saw telah menyampaikan kepada kami: “Ketika turun kewajiban puasa di bulan Ramadhan terasa memberatkan mereka, barangsiapa yang tidak mampu dibolehkan meninggalkan puasa dan memberi makan seorang miskin, sebagai keringanan bagi mereka, kemudian hukum ini dihapuskan oleh ayat: “Berpuasa itu lebih baik bagi kalian”. Akhirnya mereka disuruh berpuasa. (Diriwayatkan oleh al-Bukhari secara mu'allaq (8/181, al-fath), dimaushulkan oleh al-Baihaqi di dalam Sunannya (4/200) sanadnya hasan)

Bermula dari saat itu menjadilah ibadah puasa sebagai salah satu kewajiban umat Islam, dan menjadi salah satu rukun agama berdasarkan sabda Rasulullah Shalallahu 'alaihi wasalam (yang ertinya):“Islam dibangunkan di atas lima perkara: Syahadah Laa ilaha illallahu, wa anna Muhammad Rasulullah, mendirikan solat, menunaikan zakat, dan menunaikan haji ke baitul haram, serta puasa di bulan Ramadhan”. (Diriwayatkan oleh al-Bukhari (1/47), Muslim (16) dari Ibnu Umar)

WaAllahuaklam

No comments:

Links to My Slide Picture and MOV

Untuk tidak memberatkan blog ini, semua slide boleh di'exses' melalui links di sini. Sila klik tajuk yang berkenaan.

> Kembara Madinah - Main Pasir (MOV)

> Kembara Madinah - Badar Battlefield (MOV 1) (MOV 2)

> Kembara Madinah - Uhud Battlefield (MOV)

> Kembara Madinah - Kebun Kurma

> Kembara Madinah - Mesjid Quba' (MOV)

> Kembara Madinah - Ladang Unta (MOV)

> Mesjid Nabawi As-Sareef (MOV 1) (MOV 2)
Bismillahirrohmaanirrohim

Ya Allah, Tunjukilah Kami jalan Yang lurus.
Iaitu jalan orang-orang Yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang Yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang Yang sesat.

WASIAT IMAM AL-GHAZALI

3 perkara yang dengannya kita mampu untuk berzuhud:
1. Tidak mengejar kesenangan dunia yang tidak dimiliki.

2. Membahagikan kesenangan dunia yang kita miliki.

3. Tidak mengkehendaki dunia dalam hatinya dan tidak pula mengusahakannya.


" Tiada daya untuk meninggalkan maksiat dan tidak ada kekuatan untuk mengerjakan ketaatan kecuali dengan pertolongan Allah yang Maha Luhur dan Maha Agung"