Appointment Dengan Doktor

12 Aug 2009 - FBC @ 10:00 hrs

24 Aug 2009 - 4th Chemoterapy @ 09:00 hrs

Tuesday, June 30, 2009

Cerita Aku Dalam Sebulan

Bismillah.

Hari ini genap sebulan aku berada di tanahairku. Kalau plan asalnya..memanglah bercuti (2 minggu jer) ...nak bawak anak jalan-jalan....tapi lain pulak jadinya. Jalan-jalan ke hospital pulak jadinya. Kali ini aku postkan beberapa gambar aku semenjak aku jadi pesakit ni. Kalau nak ikutkan malas aku nak postkan gambar-gambar ni...bukan pasal apa...pasal hensemnya dah kurang dah. Dah tinggal tulang jer. Anyway setidak-tidaknya, kawan-kawan jauh aku dapat tengok aku sekarang ni.

> Ni gambar aku di malam pertama di wad Putri Speciallist. Tak de keje lain... membuta jer.

> Bersama Nizam Arjuna. Antara yang terawal ziarah aku di hospital.

> Ni kat HSI. Sementara tunggu giliran untuk jumpa doktor Roslan...sempat baring kat peha mak aku. Bukan nak manja-manja...tapi tak larat beb. Masa tu memang tak boleh duduk atau berdiri lama-lama. Termengah-mengah. Sampai jer giliran... dia kata, hari ini cuma boleh buat appointment jer. Jumpa doktor pada 24 haribulan nanti. Arghhh tension spital kerajaan ni... So esoknya my family decide nak gi JSH pulak...jumpa Dr Radzi. Alhamdulillah terus dia bagi date untuk buat chemothrapy tu.

> Ni gambar first time buat chemo tu. Suspen jugak mula-mulanya tu. Apabenda dia nak buat kat aku? Tengok muka tu pun macam ye tak ye je tu. Aku kena habiskan 5 botol ubat tu!

> Mula-mula tu memang steady... masuk botol ke 3 aku dah mula tumbang. Tak larat nak layan rasa yang bermacam-macam. Masuk botol ke-4 aku suruh nurse tu stop kejap...pasal tiba-tiba aku rasa sesak nafas. Lepas setengah jam...baru sambung semula. Dia kata tu memang normal...

> Tengok tu nak jalan pun tak larat. Tak penah terlintas difikiran yang aku ni one day akan disorong pakai wheelchair. Tapi tulah hakikatnya. Kita ni manusia yang lemah... anytime Allah boleh tarik nikmat yang selama ini kita dapat. Sesungguhnya ini ujian... InsyaAllah mudah-mudahan Allah berikan kekuatan. Memang banyak dugaan untuk beramal dalam keadaan macam ni... Rasa malas menjadi-jadi.

> Haa ni gambar terbaru...di halaman rumah aku. Sikit bertenaga...tapi masih belum berisi. Dah macam mat gian! Muka kempot, tulang belulang timbul. Sabar jer lah... Mudah-mudahan berkat doa kawan-kawan (jauh dan dekat), mak bapak, adik beradik, anak bini dan semua yang mengenali aku...insyaAllah...diberi kesihatan seperti dulu.

Emm ni saja post kali ini.

2 comments:

S@Y@NGH@SNI said...

salam ziarah,
saya harap anda akan sentiasa tabah dan berusaha untuk mengubati penyakit anda. semoga anda sekeluarga sentiasa didalam rahmat Allah

♥Miz Fieza♥ said...

salam ziarah ...semoga tabah menghadpi segala ujian k..sy doakan awk sentiasa kuat dalam menjalni kehidpun

Links to My Slide Picture and MOV

Untuk tidak memberatkan blog ini, semua slide boleh di'exses' melalui links di sini. Sila klik tajuk yang berkenaan.

> Kembara Madinah - Main Pasir (MOV)

> Kembara Madinah - Badar Battlefield (MOV 1) (MOV 2)

> Kembara Madinah - Uhud Battlefield (MOV)

> Kembara Madinah - Kebun Kurma

> Kembara Madinah - Mesjid Quba' (MOV)

> Kembara Madinah - Ladang Unta (MOV)

> Mesjid Nabawi As-Sareef (MOV 1) (MOV 2)
Bismillahirrohmaanirrohim

Ya Allah, Tunjukilah Kami jalan Yang lurus.
Iaitu jalan orang-orang Yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang Yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang Yang sesat.

WASIAT IMAM AL-GHAZALI

3 perkara yang dengannya kita mampu untuk berzuhud:
1. Tidak mengejar kesenangan dunia yang tidak dimiliki.

2. Membahagikan kesenangan dunia yang kita miliki.

3. Tidak mengkehendaki dunia dalam hatinya dan tidak pula mengusahakannya.


" Tiada daya untuk meninggalkan maksiat dan tidak ada kekuatan untuk mengerjakan ketaatan kecuali dengan pertolongan Allah yang Maha Luhur dan Maha Agung"