Appointment Dengan Doktor

12 Aug 2009 - FBC @ 10:00 hrs

24 Aug 2009 - 4th Chemoterapy @ 09:00 hrs

Sunday, April 6, 2008

PASANGAN BAIK


Bismi Allah

26. (lazimnya) perempuan-perempuan Yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki Yang jahat, dan lelaki-lelaki Yang jahat untuk perempuan-perempuan Yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan Yang baik untuk lelaki-lelaki Yang baik, dan lelaki-lelaki Yang baik untuk perempuan-perempuan Yang baik. mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) Yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan Yang mulia.
Secara umumnya setiap manusia mengimpikan memiliki pasangan hidup dari lelaki atau perempuan yang baik-baik. Samseng Kampung Dusun pun berkehendakkan kepada perempuan yang baik-baik. Tapi macam mana caranya untuk kita boleh memiliki mereka yang dalam ketogori baik?

Semuanya bertitik tolak atas diri kita sebenarnya. Arah mana kecenderungan kita sebenarnya. Kalau kita cenderung meminati bola misalnya, kemungkinan pasangan kita akan kita jumpa di stadium. Kalau kita minat hiburan, kemungkinan kita berjumpa di jom heboh. Dan kalau suka ke majlis-majlis ilmu, kemungkinan kita berjumpa di majlis-majlis ilmu di surau-surau atau di mesjid-mesjid. Pendeknya kecenderungan kita menemukan pasangan kita.

**gambar hanya perhiasan. macam kenal jer yek.


Bertepatanlah dengan firman Allah Taala dalam surah an-Nuur ayat 26 tersebut. Bersedialah berbuat sebanyak-banyak kebaikan, supaya kita mencintai kebaikan. Di atas kebaikan tersebutlah akan menemukan kita seseorang yang juga mencintai kebaikan.

Lelaki yang tahu agama pasti akan mencari perempuan yang beragama. Tentulah perempuan bertudung lebih indah di dalam pandangannya berbanding perempuan yang tidak bertudung. Begitu juga dalam hal berpakaian, minat, pergaulan dan seumpamanya.


Akhirnya.. sebaik-baik wanita itu adalah mereka yang soleh dalam agamanya, sebagaimana hadis berikut: Dunia itu seluruhnya adalah perhiasan, sebaik-baik perhiasan dunia adalah isteri yang solehah.” (Hadis Riwayat Muslim, Kitab ar-Ridha)



WaAllahuAklam

No comments:

Links to My Slide Picture and MOV

Untuk tidak memberatkan blog ini, semua slide boleh di'exses' melalui links di sini. Sila klik tajuk yang berkenaan.

> Kembara Madinah - Main Pasir (MOV)

> Kembara Madinah - Badar Battlefield (MOV 1) (MOV 2)

> Kembara Madinah - Uhud Battlefield (MOV)

> Kembara Madinah - Kebun Kurma

> Kembara Madinah - Mesjid Quba' (MOV)

> Kembara Madinah - Ladang Unta (MOV)

> Mesjid Nabawi As-Sareef (MOV 1) (MOV 2)
Bismillahirrohmaanirrohim

Ya Allah, Tunjukilah Kami jalan Yang lurus.
Iaitu jalan orang-orang Yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang Yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang Yang sesat.

WASIAT IMAM AL-GHAZALI

3 perkara yang dengannya kita mampu untuk berzuhud:
1. Tidak mengejar kesenangan dunia yang tidak dimiliki.

2. Membahagikan kesenangan dunia yang kita miliki.

3. Tidak mengkehendaki dunia dalam hatinya dan tidak pula mengusahakannya.


" Tiada daya untuk meninggalkan maksiat dan tidak ada kekuatan untuk mengerjakan ketaatan kecuali dengan pertolongan Allah yang Maha Luhur dan Maha Agung"