Appointment Dengan Doktor

12 Aug 2009 - FBC @ 10:00 hrs

24 Aug 2009 - 4th Chemoterapy @ 09:00 hrs

Sunday, April 20, 2008

TAHAP MANA IMAN KITA

Bismillah..

Aku nak share beberapa perkara dengan sahabat semua tentang murtad yang aku catatkan semasa kuliah ROH hari ini. InsyaAllah. Mudah-mudahan mendapat manfaat kepada aku dan juga kepada sahabat semua.

Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dalam sahihnya, daripada Ali r.a, Rasulullah SAW bersabda: " Akan muncul pada akhir zaman suatu kaum yang masih muda usianya dan dangkal pengetahuannya. Mereka mengucapkan sebaik-baik perkataan makhluk, tetapi iman mereka tidak melampaui kerongkongan mereka. Mereka keluar dari agama seperti anak panah keluar dari busurnya..." aw kamaqol.

Kaum inilah suatu kaum yang solatnya, puasanya juga lain-lain amalnya yang amat hebat berbanding para sahabat sebelumnya. Sehingga mereka memperkecilkan para sahabat lalu merancang untuk membunuh Ali r.a. Itulah dia kaum yang digelar Khawarij. Mereka murtad sedangkan mereka juga mendirikan solat, puasa dan lain-lain ibadah. Mereka terkeluar dari agama kerana menghina para sahabat.

" Walau kamu himpunkan harta kamu menjadi sebesar bukit Uhud pun tidak akan sama nilainya disisi Allah berbanding sedekah sahabat sebanyak secupak kurma"

Itulah nilai amal para sahabat berbanding umat selepasnya. Apatah lagi dengan kita.?

Perhatikan sebab murtad itu pula. Sahabatku, sesungguhnya kita tidak perlu masuk agama lain untuk murtad. Tidak perlu sembah berhala untuk murtad. Khawarij itu terkeluar dari agama islam hanya kerana memperkecilkan para sahabat... apa tah lagi dengan kita yang menolak hukum Allah. Tidakkah lebih layak lagi untuk jadi murtad? Ya cukup sekadar mengatakan hudud tidak sesuai pada zaman ini..maka terkeluarlah kita dari islam. Nauzubilah...

Terbuktilah umat sekarang ini lebih jahat dari yang sebelumnya. Dahlah tidak menjaga solat, puasa, zakat, malah menghina hukum Yang Menciptakan dia pulak lagi. Kalau dengar seruan azan tu buat deeekk saja. Macam tak de apa-apa. Tidak terasa terpanggil untuk mengerjakan solat yang diperintahkan Allah. Kalau dalam ramai-ramai tu, tidak nampak bezanya dengan orang kafir. Kalau dia itu islam tentu faham dengan seruan azan tersebut...

Ya fikir-fikirkanlah kalau kamu orang yang berakal. Surah al-Imron 190-191:

190. Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang Yang berakal;
191. (Iaitu) orang-orang Yang menyebut dan mengingati Allah
semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini Dengan sia-sia, Maha suci engkau, maka peliharalah Kami dari azab neraka.


Terkeluarnya islam dalam diri kita semacam itulah yang paling kita takut. Sangkanya kita islam, tapi tidak disisi Allah. Tidak payah susah-susah macam Lina Joy.
Oklah cukuplah. Satu hari sedikit ilmu... lama-lama jadi banyak juga. InsyaAllah.

WaAllahu'Aklam

* ada penambahan cerita yang dipetik dari buku 'alamat-alamat kiamat'.

3 comments:

Anonymous said...

Salam buat kekanda Jais....
"Tak perlu masuk kristian,hindu atau lain2 agama....tapi sekadar mengatakan tidak sesuai dijalankan hukum islam maka sudah dikira seseorang itu sebagai MURTAD!!!"
Itulah antara kata2 terakhir ustaz sebelum menamatkan kuliah malam tadi...Kenyataan dan amaran yang cukup tegas dan keras buat peringatan kita semua...dan jgnlah kita jadi org yg tidur yg hanya tersedar saat slps mati....
salam buat Lobo dan rakan2 di SABIC

Nizam A

walangkopo said...

Salam buat sahabatku Nizam A
Ya mudah-mudahan diperkukuhkan iman dalam diri sehingga kita bertemu-Nya. InsyaAllah.

Anonymous said...

allah

Links to My Slide Picture and MOV

Untuk tidak memberatkan blog ini, semua slide boleh di'exses' melalui links di sini. Sila klik tajuk yang berkenaan.

> Kembara Madinah - Main Pasir (MOV)

> Kembara Madinah - Badar Battlefield (MOV 1) (MOV 2)

> Kembara Madinah - Uhud Battlefield (MOV)

> Kembara Madinah - Kebun Kurma

> Kembara Madinah - Mesjid Quba' (MOV)

> Kembara Madinah - Ladang Unta (MOV)

> Mesjid Nabawi As-Sareef (MOV 1) (MOV 2)
Bismillahirrohmaanirrohim

Ya Allah, Tunjukilah Kami jalan Yang lurus.
Iaitu jalan orang-orang Yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang Yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang Yang sesat.

WASIAT IMAM AL-GHAZALI

3 perkara yang dengannya kita mampu untuk berzuhud:
1. Tidak mengejar kesenangan dunia yang tidak dimiliki.

2. Membahagikan kesenangan dunia yang kita miliki.

3. Tidak mengkehendaki dunia dalam hatinya dan tidak pula mengusahakannya.


" Tiada daya untuk meninggalkan maksiat dan tidak ada kekuatan untuk mengerjakan ketaatan kecuali dengan pertolongan Allah yang Maha Luhur dan Maha Agung"