Appointment Dengan Doktor

12 Aug 2009 - FBC @ 10:00 hrs

24 Aug 2009 - 4th Chemoterapy @ 09:00 hrs

Wednesday, May 21, 2008

Halangan Untuk Bertaqarrub

Bismi Allah.

Sudah lama juga aku tidak berkongsi tentang isi kandung buku TAQARRUB ini dengan rakan-rakan sekalian. Maka hari ini aku sambung kembali, mudah-mudahan memberi manfaat untuk semua. Tajuk berikutnya ialah halangan dan rintangan untuk bertaqarrub.

Untuk mencapai tingkat kemuliaan disisi Allah, kita perlulah bertaqarrub dengan mentaati perintah-Nya dan menjauhi segala larangan-Nya. Namun setiap perjuangan pasti ada halangannya. Dan kita seharusnya mempersiapkan diri untuk menghadapi halangan itu dengan kelengkapan yang diperlukan.

Ada 2 halangan terbesar yang perlu dihadapi oleh mereka-mereka yang memilih untuk cekal bertaqarrub.

1 Halangan dari luar. Diantara halangan luar itu ialah:

Pengaruh manusia. Secara langsung mahupun tidak, pemikiran dan tindakan kita dipengaruhi oleh dengan siapa kita berteman dan bergaul. Berkawan dengan orang soleh boleh menempiaskan sifat solehnya kepada kita. Begitu juga sebaliknya. Inilah pengaruh utama yang menjadi halangan kepada kita. Kita tidak pernah dipaksa atau dirayu oleh manusia untuk merintangi kita supaya beramal baik.

Pengaruh Alam. Kita biasanya lebih selesa untuk beramal sekiranya suasana alam membantu kita. Antaranya dengan udara dan suhu yang nyaman, pasti menimbulkan semangat untuk beribadat. Setakat ini kita tidak pernah diancam dengan huru-hara.

Pengaruh kedudukan. Jawatan dan pangkat dalam perkerjaan mungkar boleh menghalang bertaqarrub kepada Allah.

Godaan Harta benda. Ramai kita yang memandang harta sebagai suatu yang membawa kepada kebahagiaan sehingga kita bertungus lumus melonggokkan harta justeru melalaikan diri dari bertaqarrub. Ingatan Allah dalam suran al-Munafiqun:9,

“ Wahai orang-orang Yang beriman! janganlah kamu dilalaikan oleh (urusan) harta benda kamu dan anak-pinak kamu daripada mengingati Allah (dengan menjalankan perintahNya). dan (ingatlah), sesiapa Yang melakukan demikian, maka mereka itulah orang-orang Yang rugi.”

Demikianlah diantara rintangan dan halangan dari dalam. Dengannya ada yang terjerumus dalam perangkap syaitan dan ada juga yang berjaya mengatasinya.

No comments:

Links to My Slide Picture and MOV

Untuk tidak memberatkan blog ini, semua slide boleh di'exses' melalui links di sini. Sila klik tajuk yang berkenaan.

> Kembara Madinah - Main Pasir (MOV)

> Kembara Madinah - Badar Battlefield (MOV 1) (MOV 2)

> Kembara Madinah - Uhud Battlefield (MOV)

> Kembara Madinah - Kebun Kurma

> Kembara Madinah - Mesjid Quba' (MOV)

> Kembara Madinah - Ladang Unta (MOV)

> Mesjid Nabawi As-Sareef (MOV 1) (MOV 2)
Bismillahirrohmaanirrohim

Ya Allah, Tunjukilah Kami jalan Yang lurus.
Iaitu jalan orang-orang Yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang Yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang Yang sesat.

WASIAT IMAM AL-GHAZALI

3 perkara yang dengannya kita mampu untuk berzuhud:
1. Tidak mengejar kesenangan dunia yang tidak dimiliki.

2. Membahagikan kesenangan dunia yang kita miliki.

3. Tidak mengkehendaki dunia dalam hatinya dan tidak pula mengusahakannya.


" Tiada daya untuk meninggalkan maksiat dan tidak ada kekuatan untuk mengerjakan ketaatan kecuali dengan pertolongan Allah yang Maha Luhur dan Maha Agung"