Appointment Dengan Doktor

12 Aug 2009 - FBC @ 10:00 hrs

24 Aug 2009 - 4th Chemoterapy @ 09:00 hrs

Monday, May 12, 2008

Kuliah Penghapus Dosa 12 May 2008

Bismi Allah

Alhamdulillah masih dipilih untuk sama-sama duduk di dalam majlis ilmu ini yang mana juga di duduki oleh para malaikat. Majlis yang diberkati, dirahmati.

Kuliah hari ini sudah memasuki bab penghapus dosa. Kalau sebelum ini kita sudah mengetahui akan perkara-perkara yang mendatangkan dosa kecil, maka sekarang kita belajar pula bagaimana hendak kita hapuskan dosa-dosa kecil tersebut. Diantara amalan yang menjadi penghapus dosa itu ialah:

1. Meninggalkan dosa-dosa besar. Terdapat beberapa dalil yang menerangkan bahawa meninggalkan dosa besar itu bisa menghapus dosa-dosa kecil.

"Sekiranya kamu menjauhi perbuatan dosa-dosa besar, kami akan mengampunkan dosa-dosa kecil kamu".

Hadis riwayat Tarmidzi daripada Abu Hurarairah, Nabi bersabda: "Antara solat fardhu dengan solat fardhu, antara jumaat ke jumaat dan antara Ramadhan ke Ramadhan, ianya mengapunkan dosa-dosa (kecil) kamu selagi kamu tidak melakuan dosa besar." Menjaga amalan di antara waktu yang disebutkan itu, aka menghapuskan dosa-dosa kecil kita.

Dalam riwayat lain, "Menjaga ibadat-ibadat wajib dengan meninggalkan dosa-dosa besar, maka terhapuslah dosa-dosa kecilnya.

2. Menampalnya dengan perbuatan-prbuatan yang baik. Diantara perbuatan baik itu ialah, berwuduk, majlis ilmu, solat berjemaah dan seumpamanya.

Daripada Ibnu Jarir, nabi bersabda: "Dijadikan solat sebagai penghapus segala dosa di antara solat ke solat brikutnya, Sesungguhnya solat menghapus kejahatan.".

Riwayat Bukhari dan Muslim, dari Ibnu Masud, pada satu hari seorang lelaki datang berjumpa nabi mengadu yang dia tadinya mencium seorang perempuan. Lalu apa yang perlu dia buat? Lalu nabi menyuruh lelaki tersebut mengerjakan solat 2 di siang hari (zohor dan asar) dan 2 di malam hari (maghrib dan isya). Lalu lelaki itu bertanya apakah ayat ini ke atas aku saja? Tidak, untuk semua umatku... jawap nabi.

Muaz menceritakan, Nabi brsbda, "wahai Muaz, bila kamu berbuat jahat, cepat-cepatlah berbuat baik. Sesungguhnya kebaikan menghapuskannya. Juga dengan berakhlak baik sesama manusia."
3. Dengan mendapat musibah. Musibah penghapus dosa. Nabi mengajar kita dengan doa baginda bila mendapat musibah, " Ya Allah berikan aku pahala di atas musibah ini".

Hadis: " Apa saja musibah ke atas orang islam, maka Allah akan hapuskan dosa atas orang tersebut walaupun dengan terpijak duri di jalan"

Hadis; "Apabila seorang mukmin itu berasa letih, lemah semangat, dukacita, kecewa dan dianyayai orang, ianya adalah kafarah"

Walaubagaimanapun kita perlu melihat suatu musibah itu secara positif. Barangkali ia merupakan teguran Allah kepada kita...

WaAllahuaklam

Links to My Slide Picture and MOV

Untuk tidak memberatkan blog ini, semua slide boleh di'exses' melalui links di sini. Sila klik tajuk yang berkenaan.

> Kembara Madinah - Main Pasir (MOV)

> Kembara Madinah - Badar Battlefield (MOV 1) (MOV 2)

> Kembara Madinah - Uhud Battlefield (MOV)

> Kembara Madinah - Kebun Kurma

> Kembara Madinah - Mesjid Quba' (MOV)

> Kembara Madinah - Ladang Unta (MOV)

> Mesjid Nabawi As-Sareef (MOV 1) (MOV 2)
Bismillahirrohmaanirrohim

Ya Allah, Tunjukilah Kami jalan Yang lurus.
Iaitu jalan orang-orang Yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang Yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang Yang sesat.

WASIAT IMAM AL-GHAZALI

3 perkara yang dengannya kita mampu untuk berzuhud:
1. Tidak mengejar kesenangan dunia yang tidak dimiliki.

2. Membahagikan kesenangan dunia yang kita miliki.

3. Tidak mengkehendaki dunia dalam hatinya dan tidak pula mengusahakannya.


" Tiada daya untuk meninggalkan maksiat dan tidak ada kekuatan untuk mengerjakan ketaatan kecuali dengan pertolongan Allah yang Maha Luhur dan Maha Agung"