Appointment Dengan Doktor

12 Aug 2009 - FBC @ 10:00 hrs

24 Aug 2009 - 4th Chemoterapy @ 09:00 hrs

Monday, May 26, 2008

Kampungku - Sepetang di Tj Pengelih

Bismillah.
Kalau semalam aku cerita pasal tumbuh-tumbuhan di kampung, hari ini aku nak cerita sikit perhal sejarah kat kampung aku. So kalau dah kat kampung, aku memang tak miss pergi ke Tanjung Pengelih. Saja tengok-tengok tempat bermain dulu-dulu.

Di Tanjung Pengelih ni terdapat sebuah kubu zaman British. British buat kubu ni untuk pertahan Malaya dari serangan Jepun. Malangnya, Jepun serang Malaya daripada Kelantan. Sekelip mata Malaya ditawan Jepun. Dulu aku dengar kubu ni nak dijadikan salah satu tempat bersejarah, tapi sampai sekarang macam tu jugak....

Tanjung Pengelih ni juga adalah salah satu pintu masuk ke Malaysia dari Singapura dengan menggunakan khidmat bot. Kalau dulu, jetty ini menghubungkan Tj Pengelih ke Kong-Kong, Santi, Pasir Gogok, Singapura dan beberapa buah kampung lagi। Kalau tak caya visit blog http://www.boogees.blogspot.com/ pun ada cerita yang sama. Tapi jetty Tj Pengelih dah semakin cantik. Bukan macam jetty Kong-Kong... cekai!.


Selain tu, di sini terdapat pengkalan tentera laut Malaysia. Betul-betul bersebelahan dengan jetty ni. Kalau nak tengok Pulau Singapura pun very clear. Kalau tak salah aku, kat sebelah sana tu Changi. Memang nampaklah kapalterbang turun naik. Haa kalau nak tengok Pulau Batu Putih, kat sebelah Ramunia memang nampak jelas dengan mata kasar + teropong. Dah jadi Singapura punya dah. Kesian Malaysia. 'Ghani Patail tak berwibawa' kata Karpal Singh. Kene main-mainkan dengan loyar Singapura jer. Kalah berhujah dengan markah 12-4. Kira kalah teruklah tu ye tak. Mamat tu kalau domestic, bolehlaaa. Pegi International.. out.

Oklah main lama melalut dah ni.. Marah pulak kerajaan Malaysia. Hehe Aku Anak Malaysia.

Wasalam

No comments:

Links to My Slide Picture and MOV

Untuk tidak memberatkan blog ini, semua slide boleh di'exses' melalui links di sini. Sila klik tajuk yang berkenaan.

> Kembara Madinah - Main Pasir (MOV)

> Kembara Madinah - Badar Battlefield (MOV 1) (MOV 2)

> Kembara Madinah - Uhud Battlefield (MOV)

> Kembara Madinah - Kebun Kurma

> Kembara Madinah - Mesjid Quba' (MOV)

> Kembara Madinah - Ladang Unta (MOV)

> Mesjid Nabawi As-Sareef (MOV 1) (MOV 2)
Bismillahirrohmaanirrohim

Ya Allah, Tunjukilah Kami jalan Yang lurus.
Iaitu jalan orang-orang Yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang Yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang Yang sesat.

WASIAT IMAM AL-GHAZALI

3 perkara yang dengannya kita mampu untuk berzuhud:
1. Tidak mengejar kesenangan dunia yang tidak dimiliki.

2. Membahagikan kesenangan dunia yang kita miliki.

3. Tidak mengkehendaki dunia dalam hatinya dan tidak pula mengusahakannya.


" Tiada daya untuk meninggalkan maksiat dan tidak ada kekuatan untuk mengerjakan ketaatan kecuali dengan pertolongan Allah yang Maha Luhur dan Maha Agung"