Appointment Dengan Doktor

12 Aug 2009 - FBC @ 10:00 hrs

24 Aug 2009 - 4th Chemoterapy @ 09:00 hrs

Saturday, May 24, 2008

Kampungku > Catatanku 24 May 2008

Bismillah. Hari ini 24 May 2008 aku balik ke kampung halamanku, tempat dimana aku dilahirkan iaitu Pengerang, Kota Tinggi, Johor DT. Terlalu banyak kenangan aku di sana. Sempatlah aku menziarahi atuk-atuk dan pak cik mak cik aku di sana. Adapun tujuan aku balik ke kampung ini sebenarnya adalah untuk menghadiri wallimah, sepupu aku kawin daaa. Kebetulan ramai pulak adik beradik aku sekali turun, termasuklah jugak mak dan bapak aku.

Sesampai je aku terus menuju rumah pak cik aku di Kampung Sungai Kapal. Bila dah jumpa.... berborak jer lah. Pas maghrib kami makan malam di Tanjung Kapal Resort. Emm tak sempat aku nak ambil beberapa shot gambar, kerana hari sudh0ah gelap.. Datang melantak jer lah.. Tapi petang tu sempat jugaklah aku merakamkan beberapa gambar tumbuh-tumbuhan di sekitar rumah pak cik aku.
Haa yang ini siapa yang tidak tahu, inilah pokok getah. Dalam mangkuk tu namanya 'ojol'. Sekarang mahal wehh. RM 4 sekilo. Kalau dulu tak sampai seringgit pun. Kalau zaman aku sekolah dulu, selalulah aku tolong bapak aku 'kopek ojol' nih. Baunya jangan ceritalah, melantung seyyy. Bacin mak cin, yang penting itulah sumber pencarian keluarga aku di kampung. oh yer kampung aku dibesarkan kat Chemplak Barat. Anak felda beb.

Haa yang ni takkan korang tak tahu pulak... pokok kelapa gading namanya। Pokok ni rendang jer walaupun dah berusia tua। Kalau kat kampung petik sendiri je n0kalau nak minum air kelapa muda. Isinya bernama 'degan'... Emm sedap seyy kalau pekena dengan gula merah. PerghW!!!












Haa yang sebelah sini, pokok durian namanya। Orang bandar jumpa buahnya jer, pokoknya tak kenal pun॥ Ni pokok durian teknologi tinggi nih। Rendang je, tapi.... buah bergayut seyyy। Makan tak habis tau।


Kesimpulannya... aku rindu kampung halamanku... Setahun sekali je aku berkesempatan kesana...bila raya jer। Finally, jom balik kampung wehhh॥


Wasalam

No comments:

Links to My Slide Picture and MOV

Untuk tidak memberatkan blog ini, semua slide boleh di'exses' melalui links di sini. Sila klik tajuk yang berkenaan.

> Kembara Madinah - Main Pasir (MOV)

> Kembara Madinah - Badar Battlefield (MOV 1) (MOV 2)

> Kembara Madinah - Uhud Battlefield (MOV)

> Kembara Madinah - Kebun Kurma

> Kembara Madinah - Mesjid Quba' (MOV)

> Kembara Madinah - Ladang Unta (MOV)

> Mesjid Nabawi As-Sareef (MOV 1) (MOV 2)
Bismillahirrohmaanirrohim

Ya Allah, Tunjukilah Kami jalan Yang lurus.
Iaitu jalan orang-orang Yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang Yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang Yang sesat.

WASIAT IMAM AL-GHAZALI

3 perkara yang dengannya kita mampu untuk berzuhud:
1. Tidak mengejar kesenangan dunia yang tidak dimiliki.

2. Membahagikan kesenangan dunia yang kita miliki.

3. Tidak mengkehendaki dunia dalam hatinya dan tidak pula mengusahakannya.


" Tiada daya untuk meninggalkan maksiat dan tidak ada kekuatan untuk mengerjakan ketaatan kecuali dengan pertolongan Allah yang Maha Luhur dan Maha Agung"