Appointment Dengan Doktor

12 Aug 2009 - FBC @ 10:00 hrs

24 Aug 2009 - 4th Chemoterapy @ 09:00 hrs

Friday, May 2, 2008

TAQARRUB

Bismi Allah.

Firman Allah SWT, (al-Hujurat),13.

"Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu Dengan Yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang Yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan Yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha mendalam pengetahuannya (akan keadaan dan amalan kamu)".

Sesungguhnya setiap kita melihat sesuatu perkara melalui perspektif yang berbeza. Antara perkara yang biasa kita dengar ialah:Kita mendengar ramai yang akan berkata “sejuk perut emak yang melahirkan dia” bila menlihat kejayaan anaknya dalam pelajaran apabila keputusan PMR, SPM, Degree, MA atau pHD`anaknya cermerlang lagi terbilang. Itulah perspektif kebiasaan kita. Sedangkan perkataan tadi itu selayaknya diucapkan apabila kita melihat anak itulah yang mengimamkan solat jenazah kepada ibu dan bapanya. Kerana berapa ramai anak-anak yang berpendidikan tinggi, berjawatan besar tidak mampu berbuat apa-apa disaat kematian ibu bapanya.

Ramai yang meletakkan status pendidikan seseorang untuk menilai hantaran perkahwinan. Sekurang-kurangnya 8K bagi perempuan berijazah. Malah lebih tinggi dari itu bila dia seorang yang berjawatan tinggi. Sedangkan kita sepatutnya melihat kelebihan ilmu agamanya sebagai keutamaan. Kenapa kita perlu membayar dengan harga yang tinggi kepada perempuan yang bacaan al-Fatihahnya pun tungang langang? Doa makan pun tidak tahu? Had auratnya pun dia tidak tahu? Sedangkan kalau dia seorang hafizah, lebih dari 10K pun kita akan berpuas hati. Kepada yang dapat kedua-duanya, maka beruntunglah lelaki tersebut. Begitulah jadinya bila kita membelakangkan agama. KIta tidak pandang langsung orang yang berpegang kuat pada agama.

Kita sepatutnya sentiasa meletakkan kemuliaan itu kepada orang beriman yang bertakwa. Sebagaimana Firman Allah dalam surah Hujurat diatas. Dan ingatlah yang menilai kita bukan yang selain Allah. Letakkanlah sesuatu itu menurut syarak. Barulah betul.

Untuk itu seharusnyalah kita berusaha untuk mencapai kemajuan rohani dan menaiki tinkat-tingkat kemuliaan melalui iman dan jalur takwa dengan terus menerus bertaqarrub.

Taqarrub? Taqarrub ialah usaha dan kegiatan menghampirkan diri kpada Allah dengan cara mematuhi perintahNya dan menjauhi laranganNya untuk mencapai kemuliaan di sisi Allah. Meskipun mahkota idaman yang dikejar itu adakalanya menjadi penghinaan di mata manusia lainnya.

WaAllahuaklam.

Links to My Slide Picture and MOV

Untuk tidak memberatkan blog ini, semua slide boleh di'exses' melalui links di sini. Sila klik tajuk yang berkenaan.

> Kembara Madinah - Main Pasir (MOV)

> Kembara Madinah - Badar Battlefield (MOV 1) (MOV 2)

> Kembara Madinah - Uhud Battlefield (MOV)

> Kembara Madinah - Kebun Kurma

> Kembara Madinah - Mesjid Quba' (MOV)

> Kembara Madinah - Ladang Unta (MOV)

> Mesjid Nabawi As-Sareef (MOV 1) (MOV 2)
Bismillahirrohmaanirrohim

Ya Allah, Tunjukilah Kami jalan Yang lurus.
Iaitu jalan orang-orang Yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang Yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang Yang sesat.

WASIAT IMAM AL-GHAZALI

3 perkara yang dengannya kita mampu untuk berzuhud:
1. Tidak mengejar kesenangan dunia yang tidak dimiliki.

2. Membahagikan kesenangan dunia yang kita miliki.

3. Tidak mengkehendaki dunia dalam hatinya dan tidak pula mengusahakannya.


" Tiada daya untuk meninggalkan maksiat dan tidak ada kekuatan untuk mengerjakan ketaatan kecuali dengan pertolongan Allah yang Maha Luhur dan Maha Agung"