Appointment Dengan Doktor

12 Aug 2009 - FBC @ 10:00 hrs

24 Aug 2009 - 4th Chemoterapy @ 09:00 hrs

Wednesday, May 21, 2008

Yang Mana Paling Jahat

Bismillah.
Assalamualaikum semua. Hari ini aku nak bercerita tentang yang mana satu paling jahat. Cerita ini diceritakan oleh Ust ME di kuliahnya tempohari. Aku rakamkan untuk kita sama-sama fikirkan.

Diceritakan, ada 3 orang pemuda yang masing-masing membanggakan kejahatan mereka. Maka tampillah 3 pemuda yang masing-masing membuktikan kejahatan masing-masing.

1. Pemuda pertama tampil lalu berkata, “Akulah lelaki paling jahat. Aku merogol perempuan”.

2. Pemuda kedua pun tampil seraya berkata, “Aku lagi jahat kerana aku bukan saja merogol malah membunuh perempuan yang aku rogol”.

3. Pemuda ketiga tampil lalu berkata, “Akulah yang paling jahat kerana perempuan yang kamu rogol dan bunuh itu adik aku dan aku membiarkannya sahaja”.

Begitulah gambaran umat islam sekarang ini. Pemuda pertama itu umpama Amerika keatas Palestine, kedua umpama Israel keatas Palestine dan yang ketiga umpama kita orang islam yang hanya menyaksikan saudaranya di Palestine dirogol dan dibunuh. Sebenarnya yang paling jahat ialah kita. Kita umat islam yang tidak melakukan apa-apa. Nak berjihad dengan nyawa? Jauh sekali. Jihad dengan harta? Membantu dengan doa pun kita tidak mampu….

Dalam setiap zaman akan ada umat islam yang berjuang kepada Allah walaupun saudara mereka yang lain membiarkannya sahaja. Begitulah gambaran Allah terhadap orang-orang Palestine yang berjuang bersendirian di bumi mereka sedang bangsa Arab yang berada disekeliling mereka cuma melihat saja.

Ya, apakah sumbangan kita kepada mereka? Bantulah dengan bantuan kewangan dimana-mana tabung untuk rakyat Palestine. Atau setidak-tidaknya dengan doa.. Itulah tanda kecintaan kita kepada saudara seislam kita. InsyAllah

WaAllahuaklam

No comments:

Links to My Slide Picture and MOV

Untuk tidak memberatkan blog ini, semua slide boleh di'exses' melalui links di sini. Sila klik tajuk yang berkenaan.

> Kembara Madinah - Main Pasir (MOV)

> Kembara Madinah - Badar Battlefield (MOV 1) (MOV 2)

> Kembara Madinah - Uhud Battlefield (MOV)

> Kembara Madinah - Kebun Kurma

> Kembara Madinah - Mesjid Quba' (MOV)

> Kembara Madinah - Ladang Unta (MOV)

> Mesjid Nabawi As-Sareef (MOV 1) (MOV 2)
Bismillahirrohmaanirrohim

Ya Allah, Tunjukilah Kami jalan Yang lurus.
Iaitu jalan orang-orang Yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang Yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang Yang sesat.

WASIAT IMAM AL-GHAZALI

3 perkara yang dengannya kita mampu untuk berzuhud:
1. Tidak mengejar kesenangan dunia yang tidak dimiliki.

2. Membahagikan kesenangan dunia yang kita miliki.

3. Tidak mengkehendaki dunia dalam hatinya dan tidak pula mengusahakannya.


" Tiada daya untuk meninggalkan maksiat dan tidak ada kekuatan untuk mengerjakan ketaatan kecuali dengan pertolongan Allah yang Maha Luhur dan Maha Agung"