Appointment Dengan Doktor

12 Aug 2009 - FBC @ 10:00 hrs

24 Aug 2009 - 4th Chemoterapy @ 09:00 hrs

Tuesday, May 6, 2008

Kuliah Dosa-Dosa Kecil Part 4 (5 May 08)

Bismillah.

Alhamdulillah dapat dicatatkan isi kuliah dosa-dosa kecil dengan bantuan sahabat yang meminjamkan rakaman kuliah ini, yang dengannya aku dapat menyambung isi kuliah yang penting ini. Thanks alots Bro!!!

Antara dosa kecil seterusnya ialah:



Gambar Hiasan: Majlis ilmu.


17. Meninggalkan/mencuaikan sumpah samada untuk buat atau untuk tidak mahu buat suatu perkara yang dibolehkan syarak walaupun tanpa niat kepada Allah. Jika berlaku yang demikian, wajib ia membayar kafarah/denda.

Bagaimanapun sumpah yang bertentangan dengan syarak, adalah wajib dilanggar. Misalnya, “demi Allah aku takkan tegur si fulan”. Perbuatan tersebut bertentangan dengan hadis "Tidak masuk syurga orang yg memutuskan silaturrahim". Sumpah yg berbentuk maksiat, tiada kafarah keatasnya. Bagaimanapun disisi Imam as-Syafie, dia wajib langgar dan wajib juga membayar kafarah sbg peringatan supaya tidak bermain-main dgn sumpah.

Antara kafarah/dendanya ialah:
1. Memerdekakan hamba.
2. Berpuasa 3 hari dan tidak mesti berturut-turut.
3. Memberi makan 10 org fakir sbgmana kita makan degn keluarga kita (yg sederhana).

18. Meninggalkan penunaian nazar. Seperti bersumpah, bernazar yang maksiat, tidak wajib dilaksanakan. Misalnya, bernazar nak menyalakan lampu/berjamuan di kubur. Kerana ini pembaziran. Ianya tidak perlu!. Bernazar disisi kubur adalah tidak dibenarkan.

19. Mengulangi dosa2 kecil. Hadis, “tidak dinamakan dosa kecil kalau ianya berterusan” – bertaraf daif. Hadis daif tidak boleh dikeluarkan hukum/hujah daripadanya. Tapi dibolehkan kalau untuk kelebihan amal. Ia tetap jadi dosa kecil selagi mana kita tidak meremehkannya. Meremehkan boleh mengubah suatu hukum. Contohnya, "takpelah tengok perempuan, dosa kecil je". Perkataan ini menjadikannya dosa besar. Malah boleh membawa kepada kufur, seperti " buat apa solat? buang masa saja". Ini sebutan yang membawa kepada kufur!!

20. Melakukan jual beli pada dua jual beli. Iaitu seorang peniaga menyebut “kalau cash RM100, hutang RM 200”. Berlainan dengan kata " kalau awak nak beli hutang RM 200 dan kalau cash RM 100. Mana satu pilihan awak? Hutang? Baiklah saya jual dengan harga RM 200, hutang". Sebutan kedua lebih jelas akadnya. Akad sgt penting dalam jual beli supaya dua pihak dalam redha.

Antara dosa-dosa kecil lain (yang tidak disebut oleh penulis) ialah:

Add 1: Ayah tidak berlaku adil terhadap anak-anak. Contohnya beli hadiah, beri nama yg tidak baik spt Abdul Manaf or Abdul Mutalib. Juga dari sudut agama, semua anak-anak wajib mendapat pendidikan agama yg sama. Juga kepada yg berpoligami. Ketidakadilan ini jd jenayah kekeluargaan.

Isteri yg berreaksi tidak baik pd suami... (tanda nusuz) spt muka masam. Sesetengah ulamak berkata: kalau sorg isteri menunjukkan tanda2 nusuz, suami wajib cepat bagi warning spt kata “ini tidak baik... tanda nusuz”. Isteri yang bermasam muka pun boleh tergugur gilirannya. Juga yg seorang isteri.

Add 2. Mengganggu pompuan mahupun lelaki di jalanan sehingga yg diganggu terasa tidak selesa. Nabi menegur sesiapa yang melepak, perlu menunaikan hak pada jalan, iaitu:
1. Sebarkan dan menjawab salam. >adabnya yang sikit bersalam kpd yg ramai.
2. Jgn usik org.
3. Buang perkara yg menyakitkan di ats jalan.

Sekian untuk catatan kuliah pada hari ini. Minggu depan insyaAllah kita akan memasuki bab bagaimana hendakkita menghapus segala dosa? InsyaAllah.

WaAllahuaklam

Links to My Slide Picture and MOV

Untuk tidak memberatkan blog ini, semua slide boleh di'exses' melalui links di sini. Sila klik tajuk yang berkenaan.

> Kembara Madinah - Main Pasir (MOV)

> Kembara Madinah - Badar Battlefield (MOV 1) (MOV 2)

> Kembara Madinah - Uhud Battlefield (MOV)

> Kembara Madinah - Kebun Kurma

> Kembara Madinah - Mesjid Quba' (MOV)

> Kembara Madinah - Ladang Unta (MOV)

> Mesjid Nabawi As-Sareef (MOV 1) (MOV 2)
Bismillahirrohmaanirrohim

Ya Allah, Tunjukilah Kami jalan Yang lurus.
Iaitu jalan orang-orang Yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang Yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang Yang sesat.

WASIAT IMAM AL-GHAZALI

3 perkara yang dengannya kita mampu untuk berzuhud:
1. Tidak mengejar kesenangan dunia yang tidak dimiliki.

2. Membahagikan kesenangan dunia yang kita miliki.

3. Tidak mengkehendaki dunia dalam hatinya dan tidak pula mengusahakannya.


" Tiada daya untuk meninggalkan maksiat dan tidak ada kekuatan untuk mengerjakan ketaatan kecuali dengan pertolongan Allah yang Maha Luhur dan Maha Agung"