Appointment Dengan Doktor

12 Aug 2009 - FBC @ 10:00 hrs

24 Aug 2009 - 4th Chemoterapy @ 09:00 hrs

Thursday, May 1, 2008

Kuliah 1 May 2008, Kemahuan kita


Bismillah.

Gambar: Kuliah Ust Md Long di Mesjid al-Munawwarah, Jln Ciku, Kota Masai.


Kuliah malam ini, syarah bagi kita Radiahus Solihin, menghuraikan hadis ke 138 yang diriwayatkan oleh Imam Muslim. Ubbay bin Kaab menceritakan,


"Ada seorang lelaki yang mengikut pengetahuanku adalah seorang yang paling jauh tempat tinggalnya dari mesjid. Dan lelaki tersebut tidak pernah tinggal dari solat secara berjamaah, dan beristiqomah dengannya. Ramai orang dan juga aku pernah bertanya kepadanya, 'Alangkah baiknya kalau engkau membeli seekor keldai untuk kau tunggangi ke mesjid di waktu siang, panas mahupun malam.' Lalu dia pun menjawab, " Aku tidak suka rumahku berhampiran dengan mesjid kerana aku mahu supaya ditulis Allah pahala setiap langkah perjalananku ke mesjid dan langkahan aku kembali kepada keluargaku'.

Lalu nabi SAW mendengar percakapan tersebut lalu brsabda: " Sesungguhnya Allah telah himpunkan semua itu buat lelaki tersebut".


> Begitulah bahawa kemahuan boleh mengatasi segala sesuatu. Walau susahmanapun kesukaran, namun atas kemahuan yang tinggi untuk berbuat sesuatu, maka kita pasti mampu melaksanakannya. Tapi kalau sudah tidak berkemahuan, mesjid depan rumah pun kita tidak mampu untuk melangkah. Begitulah tindakan kita dalam perkara akhirat, ada saja keuzuran yang saja-saja kita reka.


> Sesungguhnya segala suatu atas urusan agama tidal akan menjadi sia-sia. Kepayahan kita berbayar. Tidakkan hadis sebelum ini menerangkan bahawa setiap langkah kita menuju ke mesjid itu akan diangkat satu derajat dan dihapuskan satu keburukan?


Demikianlah sedikit penambahan ilmu dan muhasabah untuk hari ini. Mudah-mudahan memberi manfaat kepada semua. InsyaAllah.



WaAllahuaklam.

Links to My Slide Picture and MOV

Untuk tidak memberatkan blog ini, semua slide boleh di'exses' melalui links di sini. Sila klik tajuk yang berkenaan.

> Kembara Madinah - Main Pasir (MOV)

> Kembara Madinah - Badar Battlefield (MOV 1) (MOV 2)

> Kembara Madinah - Uhud Battlefield (MOV)

> Kembara Madinah - Kebun Kurma

> Kembara Madinah - Mesjid Quba' (MOV)

> Kembara Madinah - Ladang Unta (MOV)

> Mesjid Nabawi As-Sareef (MOV 1) (MOV 2)
Bismillahirrohmaanirrohim

Ya Allah, Tunjukilah Kami jalan Yang lurus.
Iaitu jalan orang-orang Yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang Yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang Yang sesat.

WASIAT IMAM AL-GHAZALI

3 perkara yang dengannya kita mampu untuk berzuhud:
1. Tidak mengejar kesenangan dunia yang tidak dimiliki.

2. Membahagikan kesenangan dunia yang kita miliki.

3. Tidak mengkehendaki dunia dalam hatinya dan tidak pula mengusahakannya.


" Tiada daya untuk meninggalkan maksiat dan tidak ada kekuatan untuk mengerjakan ketaatan kecuali dengan pertolongan Allah yang Maha Luhur dan Maha Agung"