Appointment Dengan Doktor

12 Aug 2009 - FBC @ 10:00 hrs

24 Aug 2009 - 4th Chemoterapy @ 09:00 hrs

Saturday, May 3, 2008

Kuliah Hadis 2 May 2008

Bismi Allah

Segala puji bagi Allah SWT kerana masih memberi kesempatan untuk menduduki kuliah malam ini. Kalau tidak kerana taufik dan hidayahNya, aku mungkin tidak duduk disini. Berapa ramai yang terus di sibukkan Allah atas urusan dunia masing-masing. Bersyukurlah kerana Dia memilih aku.

Selawat dan salam kehadrat junjungan tercinta Rasulullah SAW, keluarganya, para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya dari awal hingga ke hari kiamat.

Malam ini kami diperdengarkan dengan hadis baginda tentang keadaan kita di waktu mahsyar kelak. Mula-mula aku nak sampaikan tentang respon kita bila diperdengarkan dengan ancaman ngeri di akhirat nanti.

Maha suci Allah. Bagaimana keadaan kita bila diperdengarkan dengan kengerian negeri akhirat ke telinga kita? Ya Allah, beginilah kebanyakkan kita. Hati ini tidak tergegar dengan rasa takut pun. Sedangkan para sahabat, bila diperdengarkan kengerian akhirat, mereka menangis, malah ada yang sampai pengsan bila mendengarkan ancaman-ancaman yang bakal dilalui disana kelak.

Ketakutan kita tidak sampai ke tahap itu pun. Kita lebih takut dengan ancaman dunia dari ancaman Allah di akhirat. Itulah salah satu kayu ukur iman dalam dada kita. Tipis sangat. Setipis kulit bawang.

Nabi SAW menceritakan, apabila kita di mahsyar Allah nanti, kita akan mencari-cari pertolongan/syafaat dengan menoleh ke kanan dan ke kiri, sedang di hadapan kita neraka yang menyala-nyala.

Imam Tarmidzi meriwayatkan bahawa, nabi SAW bersabda, “ Anak Adam akan ditanya tentang empat perkara iaitu, umur, amalan, harta dan jasad mereka.”

Usia – Dari usia kita mukallaf hingga kematian kita, apa yang sudah kita buat dengan umur yang Allah beri pinjam kepada kita? Lagi panjang umur yang diberi pinjam kepada kita, lagi banyak soal jawabnya. Ketahuilah bahawa usia yang disia-siakan menjadi fitnah kepada diri kita kelak.

Amal – Ya, berapa banyak amal baik kita? Amal yang baik itu pulak dibezakan dengan keikhlasan sebagai mutunya. Adakah setiap amal baik kita semata-mata mencari redha Allah? Segala amal akan ditanya, kenapa kamu buat? Kalau kita solat misalnya, untuk apa kita solat? Apa kita nak jawab? Lebih-lebih lagi kita ni jenis ikut-ikut saja. Sebab itu perlu ada ilmu sebelum beramal.

Harta - Kiata akan ditanya dari mana kita dapat dan kemana kita belanjakannya. Berapa banyak sudah harta kita untuk jalan Allah? Kerana harta kita adalah apa yang kita belanjakan pada jalan Allah. Bukan apa yang kita simpan kat dalam bank tu! Siapa yang banyak hartanya, lagi panjanglah hisabnya. Orang kaya masuk syurga 500 tahun lebih lewat berbanding yang miskin.

Jasad – Setiap sendi kita mempunyai tanggungjawabnya. Sebanyak mana kita menunaikan hak sendi kita itu? Mata, tangan, kaki, dan seluruh anggota kita.. dengannya, amal apakah yang sudah kita lakukan? Ketahuilah bahawa semua sendi tadi tertunai haknya dengan mengerjakan solat sunat dhuha 2 rakaaat.

Itulah antara isi kuliah malam ini. Setidak-tidaknya memberi sedikit manfaat kepada kita.

Links to My Slide Picture and MOV

Untuk tidak memberatkan blog ini, semua slide boleh di'exses' melalui links di sini. Sila klik tajuk yang berkenaan.

> Kembara Madinah - Main Pasir (MOV)

> Kembara Madinah - Badar Battlefield (MOV 1) (MOV 2)

> Kembara Madinah - Uhud Battlefield (MOV)

> Kembara Madinah - Kebun Kurma

> Kembara Madinah - Mesjid Quba' (MOV)

> Kembara Madinah - Ladang Unta (MOV)

> Mesjid Nabawi As-Sareef (MOV 1) (MOV 2)
Bismillahirrohmaanirrohim

Ya Allah, Tunjukilah Kami jalan Yang lurus.
Iaitu jalan orang-orang Yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang Yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang Yang sesat.

WASIAT IMAM AL-GHAZALI

3 perkara yang dengannya kita mampu untuk berzuhud:
1. Tidak mengejar kesenangan dunia yang tidak dimiliki.

2. Membahagikan kesenangan dunia yang kita miliki.

3. Tidak mengkehendaki dunia dalam hatinya dan tidak pula mengusahakannya.


" Tiada daya untuk meninggalkan maksiat dan tidak ada kekuatan untuk mengerjakan ketaatan kecuali dengan pertolongan Allah yang Maha Luhur dan Maha Agung"