Appointment Dengan Doktor

12 Aug 2009 - FBC @ 10:00 hrs

24 Aug 2009 - 4th Chemoterapy @ 09:00 hrs

Monday, May 19, 2008

Kuliah Penghapus Dosa > 19 May 2008

Bismillah.
Segala pujian bagi Allah. Kesejehteraan kepada baginda Rasulullah SAW, keluarganya, para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya dari masa ke masa hingga hari kiamat.

Taubat adalah amalan khusus bagi menghapus segala dosa sama ada yang besar mahupun yang kecil. Bagaimanapun terdapat juga perkara perbuatan yang akan menghapuskan dosa-dosa besar oleh seseorang pelaku dosa besar. Di antaranya ialah;

1. Terhapus dosa besar apabila pelaku telah dijalankan hukuman dengan hukuman had atau hudud Allah. Diakhirat kelak dia tidak akan dihukum lagi. Ini berbeza dengan hukumam konvensional yang mana tidak akan menghapus dosa tersebut. Ia sekadar melepaskan hukumnya di dunia.

Satu peristiwa dimana seorang perempuan yang sudah bersuami melakukan zina dan dikenakan hukuman rejam sampai mati. Ada seorang perempuan yang merejamnya sambil melaknat si pesalah tersebut lalu ditegur oleh nabi dengan berkata, "Jangan kamu berkata demikian, sesungguhnya wanita ini dengan sebab dia dihukum,Allah menebus dosa-dosanya dan dengan sebab penyesalannya kalau dibahagi-bahagikan kepada penduduk Madinah, maka penduduk Madinah pun tidak perlu bertaubat"

Hadis 1: Ubaidah bin Someq meriwayatkan. Sesungguhnya Nabi yang sedang dikelilingi para sahabat berkata, "Berjanjilah kepadaku, kamu tidak akan menyekutukan Allah dengan sesuatu, dan kamu tidak anak mencuri, dan kamu tidak akan berzina, dan kamu tidak akan membunuh anak-anak kamu, dan kamu tidak akan melakukan pendustaan yang kamu reka samada dengan tangan atau kaki kamu, dan kamu tidak pernah menghalang perbuatan yang baik dan sesiapa yang menyempurnakan perjanjian ini denganku,maka balasannya akan dibalas oleh Allah dan SESIAPA MELAKUKAN SALAH SATU DARI YANG DISEBUT, LALU DIHUKUM DENGAN HUKUM ALLAH MAKA IA MENJADI PENEBUS KEPADA DOSANYA"

Dan sesiapa yang ditutup kejahatannya di dunia (terlepas dari hukuman) maka terserah pada Allah untuk menghukumnya diakhirat kelak.

Dan sesiapa yang tidak melakukan dosa besar tersebut, dijamin oleh nabi untuk masuk syurga. Maka dengan sebab itu wajib kita mengetahui perkara-perkara yang mendatangkan dosa besar. Malah muqadimah kepada dosa besar juga. Apa itu muqadimah dosa besar?

Setiap dosa besar ada muqadimahnya, misalnya syirik. Bermula dari filem-filem hantu yang banyak kurafat. Ramai yang suka dengannya yang boleh memerangkap kita kepada syirik. Banyak lagi perkara-perkara yang boleh memerangkap kita kepada syirik. Dan setiap dosa besar itu ada muqadimahnya. Sebab itu islam menutup lubang-lubang maksiat bagi menghalang maksiat yang lebih besar.

WaAllahuaklam.

2 comments:

Sue_Eylla said...

filem2 hantu melayu kufarat ke kurafat?

j.MD said...

Emm banyak typing error... tapi fahamkan?

Links to My Slide Picture and MOV

Untuk tidak memberatkan blog ini, semua slide boleh di'exses' melalui links di sini. Sila klik tajuk yang berkenaan.

> Kembara Madinah - Main Pasir (MOV)

> Kembara Madinah - Badar Battlefield (MOV 1) (MOV 2)

> Kembara Madinah - Uhud Battlefield (MOV)

> Kembara Madinah - Kebun Kurma

> Kembara Madinah - Mesjid Quba' (MOV)

> Kembara Madinah - Ladang Unta (MOV)

> Mesjid Nabawi As-Sareef (MOV 1) (MOV 2)
Bismillahirrohmaanirrohim

Ya Allah, Tunjukilah Kami jalan Yang lurus.
Iaitu jalan orang-orang Yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang Yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang Yang sesat.

WASIAT IMAM AL-GHAZALI

3 perkara yang dengannya kita mampu untuk berzuhud:
1. Tidak mengejar kesenangan dunia yang tidak dimiliki.

2. Membahagikan kesenangan dunia yang kita miliki.

3. Tidak mengkehendaki dunia dalam hatinya dan tidak pula mengusahakannya.


" Tiada daya untuk meninggalkan maksiat dan tidak ada kekuatan untuk mengerjakan ketaatan kecuali dengan pertolongan Allah yang Maha Luhur dan Maha Agung"